Sony BRAVIA 8 K-55XR84 - 55 inch - 4K OLED - 2024 - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony BRAVIA 8 K-55XR84 - 55 inch - 4K OLED - 2024 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Michel 17-07-2024

Sony OLED tv met een kleurenpracht waar je WOW tegen zegt!

Wat een geluk! Ik mocht deze nieuwe Sony Bravia 8 K-55XR84 55 inch testen. En niet alleen deze tv, ook de nieuwe Soundbar HT-A8000. Maar review van deze soundbar zal ik bij deze plaatsen.

De tv werd in een flinke doos geleverd. Het was gemakkelijk om de tv uit te pakken, Sony heeft duidelijk nagedacht hoe je dit op een normale manier kan uitpakken. Wat mij gelijk opviel is hoe slank deze tv is! Wij bezitten zelf een OLED tv van een ander merk, bouwjaar 2020, maar wat een verschil inmiddels in slankheid. Dit is voor ons een positieve ontwikkeling, ons kast waar de tv op staat is net groot genoeg voor tv en soundbar. Echter deze tv is zo ontworpen dat dit nog gemakkelijker maakt. De voeten kan je zo plaatsen dat de soundbar van Sony eronder past zodat je heel wat ruimte bespaart! Erg fijn!

Nadat ik het uitgepakt, begonnen met het neerzetten op de kast. Dit ging gewoon gemakkelijk. De poten zijn gemakkelijk te plaatsen. Instructies zijn duidelijk. Maar wat moet ik met 2 afstandsbedieningen? Ah, ik snap hem! De ene afstandsbediening is beperkt met knopjes, de ander heeft alle knopjes. Maar de afstandsbediening met beperkte knopjes is prima, heeft alles wat je wilt. Wel ziet het er beetje simpel uit, het is van recycled plastic gemaakt. De blauwe stipjes vind ik beetje simpel, maakt het niet echt luxe. Wel erg handig dat de knopjes oplichten!
Nu de installatie. Tja, ook dit is gewoon Sony. Heel simpel, duidelijk uitgelegd en zonder poespas te doen. Eigenlijk was het binnen 5 minuten gefixt! Het enige wat je beperkt is dat je ook je moet inschrijven bij google tv. Maar goed, alleen maar handig bij bv Netflix, Disney app etc. Je kan gewoon van je telefoon streamen en natuurlijk via je tv.
Eerste indruk van de tv op de kast? Erg mooi! Een mooi donkere scherm en weinig reflectie voor een OLED tv. Het is een niet echt opvallende tv en dit is voor ons juist prima.
Eerste indruk van het beeld. WOW! Wat een kleurenpracht en wat is het beeld onwijs scherp. Je kan zien dat dit een 4K tv is, maar zelfs voor een 4K vind ik dit zelfs iets meer K'tjes, zo mooi! Onze Ziggo decoder aangesloten en starten met tv kijken. We zien hier een prima beeld, echter er is toch iets opvallends aan het beeld. Soms lijkt het alsof het een fractie stilstaat. Het gaat heel snel, valt amper op, maar toch zie ik heel soms dit gebeuren. Of dit nu door Ziggo is of tv? Vermoeden is tv, want bij ons vorige tv hadden we dit niet.
Je kan het beeld aanpassen wat je zelf het prettigst vind. Ook bijvoorbeeld helderheid. Gemakkelijk te veranderen. Hoe? Download de Sony Bravia Connect en je hebt nog een afstandsbediening erbij. Maar op deze app kan je echt alle instellingen aanpassen. Ideaal, je kan alles snel vinden en aanpassen waar nodig. Wij vinden met de standaard instelling van deze tv het al prima genoeg. Contrast is erg scherp en ook helderheid is perfect. En als je dan Netflix film bekijkt, dan ga je nog meer op de bank bewegen, zo mooi! Deze tv upgrade echt de Netflix films en series. Het is zo onwijs scherp dat je bv een pukkeltje op een gezicht van een acteur kan zien. Kijk je deze film op je telefoon, dan zie je deze pukkel echt niet! Maar ook weer bij Ziggo decoder, het lijkt soms iets minder scherp. Vooral bij bv het journaal lijkt het gezicht van de presentator net iets minder scherp. Misschien dat Ziggo en deze tv nog niet optimaal afgesteld zijn, wellicht bij een nieuwe update software?
Het geluid van deze tv is goed, maar zou beter kunnen. Het is wennen dat bv stem op tv echt uit het beeld komt. We missen beetje diepte in het geluid. Daarom is het fijn dat we ook de soundbar kunnen testen, dit is een flinke upgrade van het geluid. Misschien zijn we beetje verwend met ons eigen OLED tv, daar lijkt het geluid toch beter te zijn. Maar ik verwacht bij een software update dat het geluid wel verbeterd kan worden!
Wat is opvallend aan deze tv? Het eco systeem! Heb nog nooit een apparaat gezien waar je kan zien hoeveel stroom je tv heeft verbruikt. Ideaal, nu weet je precies of je bv kan besparen op energie-kosten van je tv. Want je kan bv je beeld minder helder maken, dit scheelt weer stroomverbruik. Handig is ook dat deze tv helderheid kan aanpassen bij licht omgeving.
Deze tv kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Ook voor bijvoorbeeld je spelcomputer. Wij hebben er geen 1, maar kunnen ons voorstellen dat de kleurenpracht van deze tv spelletjes nog mooier maken!

Kortom, een hele mooie tv van Sony! Sony is niet voor niks Sony met zijn kleurenkwaliteit. Dit is bij deze televisie duidelijk een positief punt. Ook het instellen van deze tv is een makkie, de app maakt het alleen maar gemakkelijker. Het geluid is goed, maar kan wellicht beter bij een software update. Het is gewoon een hele mooie aankoop!

Pluspunten

• contrast
  • Kleur
  • makkelijk in te stellen
  • de Bravia app
  • zeer slank

Minpunten

• geluid kan beter
  • soms lijkt beeld beetje te haperen
  • niet altijd scherp

s***********@h********** 16-07-2024

Ik heb in de afgelopen periode deze Sony Bravia 8 (55 inch) mogen testen.

De installatie is zeer eenvoudig met behulp van het bijgeleverde stappenplan en door de gebruiksvriendelijke en toegankelijke besturingssoftware is het in een relatief korte tijd mogelijk om de televisie in te stellen en te starten met kijken. Het switchen naar de gewenste instellingen, apps en kanalen tijdens het gebruik van de televisie gaat hierdoor ook erg gemakkelijk.

De beeldkwaliteit is geweldig en zeer realistisch. Door het contrast en de helderheid zijn daadwerkelijk alle details, ook de allerkleinste, super scherp en is de kleurweergave optimaal. De kwaliteit van de speakers (met acoustic surface audio) vult deze 'bioscoop beleving' goed aan. De geluidsweergave loopt dan ook synchroon met het beeld, waardoor een optimale combinatie van beeld en geluid aanwezig is. Ook tijdens het gamen zorgt bovenstaande voor een prachtige ervaring.

De televisie beschikt aanvullend ook over een eco dashboard waarmee je naar wens energiebesparende instellingen kunt toepassen. Hierin kun je ook het verbruik aflezen.

Al met al kan ik niets anders zeggen dan dat ik zeer onder de indruk ben van de prestaties van deze televisie. Het is voor ons een echte bioscoop beleving thuis!

r*************@g******** 15-07-2024

Een indrukwekkende 4K Ultra HD TV

De Sony K-55XR84 is een indrukwekkende 4K TV die een uitstekende beeldkwaliteit levert.

Beeldkwaliteit
Komend van een Sony LCD TV valt de diepe zwarttinten, de scherpte en de snelheid van het systeem direct op. Hoewel ik aanvankelijk bang was dat het scherm te veel zou reflecteren vanwege de opstelling tegenover ramen, viel dit reuze mee dankzij de hoge helderheid van de TV.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit overtreft mijn verwachtingen. Hoewel ik een los HiFi-systeem heb, levert deze TV aanzienlijk meer bas dan ik gewend ben. Voor een echte diepe bas is een soundbar of extern systeem nog steeds aan te raden, maar out-of-the-box is het geluid echt prima. Muziek klinkt goed en stemmen zijn helder, wat een mooie aanvulling is tijdens het kijken van films of series.

Gebruiksvriendelijkheid
De TV werkt erg snel en het navigeren door apps zoals Netflix, NPO, Disney+, enz. gaat soepel. Het is ook handig dat de TV in het startscherm al laat zien waar je bent gebleven in films en series, zonder dat je de app hoeft te openen. Als je bijvoorbeeld van TV naar NPO Start schakelt, kun je direct verder kijken waar je gebleven was. Dit zorgt voor een prettige kijkervaring.

Instellingen en Eco-functies
Met de meegeleverde afstandsbediening kun je snel schakelen tussen instellingen. Wil je de TV zuiniger maken, dan kan dat met twee klikken in het menu. Hier vind je ook de gamefuncties en speciale gamemodi. De lage input lag en ondersteuning voor HDMI 2.1 zorgen ervoor dat het spelen van games zeer vlot en responsief aanvoelt.

Design
Het enige nadeel van de TV is de zwarte lijst tussen de rand van het scherm en de pixels. Deze lijst is niet symmetrisch en onderin zit er iets meer zwart glas. Hierdoor lijkt het alsof het scherm niet volledig beeldvullend is ingesteld, maar dit is een designkeuze van Sony. In mijn ogen hadden ze de lijst onderin iets dikker moeten maken voor een symmetrisch uiterlijk. Gelukkig went dit snel, maar het viel me op na het installeren van de TV.

Conclusie
De Sony K-55XR84 is een uitstekende keuze voor wie op zoek is naar een nieuwe TV met geweldige prestaties op het gebied van beeld, geluid, energiezuinigheid en gamen. Ik ben er zeer tevreden mee!

Pluspunten

• Uitstekende beeldkwaliteit
  • Snelle navigatie
  • Veel mogelijkheden voor eco/game

Minpunten

• Design keuze m.b.t. glazen lijst rondom pixels